بهترین دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود مبنای افزایش حقوق بازنشستگان؛ اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید دبیر کل خانه کارگر: مقابل هر تصمیمی که بوی مقابله با امنیت شغلی بدهد، خواهیم ایستاد ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید افزایش تعطیلات آخر هفته آرامش خوبی بین شاغلان ایجاد خواهد کرد رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد ۹۶ درصد کارگران فاقد قرارداد دائمی هستند تاخیر ٥٠٠ دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مجلس پیگیر مطالبه بدهی دولت به تامین اجتماعی است
سرخط خبرها

«میان کاله» و «آشوراده»؛ رونق یا نابودی؟

  • کد خبر: ۱۰۲۲۷۸
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
«میان کاله» و «آشوراده»؛ رونق یا نابودی؟
کشمکش‌ها بر سر طرح عجیب گردشگری در طبیعت بکر شمال ایران همچنان ادامه دارد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ با اینکه رئیس جمهور چند روز پیش در بازدید از شبه جزیره میانکاله بهشهر بر توسعه طبیعت گردی و رونق اقتصادی تأکید کرده و گفته بود در کنار این ملاحظات زیست محیطی تالاب هم باید رعایت شود؛ اما فعالان محیط زیست می‌گویند حضور گردشگران در هر صورتی می‌تواند آسیب جدی به تالاب و طبیعت بکر میان کاله وارد کند.

جنجال‌ها از آنجا شروع شد که صحبت از «طرح گردشگری آشوراده و احیای میانکاله» به میان آمد؛ طرحی که برای ۲۲ هکتار از این منطقه تعریف و طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، در آن تأسیسات، اماکن، سرویس‌های گردشگری و تفریحی جانمایی شده است؛ اما رویکرد دولت باعث شده فعالان و دغدغه‌مندان محیط زیست به این طرح واکنش تندی نشان دهند و بپرسند پس چرا همین رویکرد درباره آشوراده اتخاذ نشده است؟

هرچند که برخی فعالان محیط زیست، همین طرح طبیعت گردی در میانکاله را هم مخرب و مضر می‌دانند. صحبت‌های رئیس جمهور درباره اولویت بخشیدن به طبیعت گردی بدون ایجاد تأسیسات در این مناطق، ظاهرا به نظر می‌رسید تا حدی نگرانی‌ها از تخریب محیط زیست در آشوراده و میانکاله را برطرف کرده است؛ اما آن‌ها معتقدند این طرح، با توجه به شرایط این منطقه، به ایجاد تأسیسات سنگین گردشگری و دستکاری‌های گسترده در این مناطق نیاز دارد. اسماعیل کهرم، کارشناس مشهور حوزه محیط زیست، این اقدام را مساوی با نابودی میان کاله بیان کرده و گفته است: «متأسفانه باید گفت که ما با این تصمیم دولت، میانکاله را به باد داده ایم!

در صورت اجرای طرح توسعه طبیعت گردی در این منطقه، دست اندازی‌های زیادی به طبیعت رخ داده و با توسعه پارکینگ، رفت وآمد افراد، آلوده شدن محیط طبیعی و دیگر رفتار‌های سوء و آسیب زننده طبیعت در آن باب خواهد شد.» او طرح طبیعت گردی در میانکاله را زیرسؤال برد و گفته: «با اجرای طرح طبیعت گردی در میانکاله، پرندگان مهاجر دیگر به این منطقه کوچ نخواهند کرد.» از طرف دیگر، این تصمیم دولت نشان می‌دهد که آن‌ها بدون توجه به توصیه‌ها و دغدغه‌های دلسوزان حوزه محیط زیست دست به این اقدام زده اند.

اقدامی که نشان می‌دهد با رعایت کردن اصول زیست محیطی و ایجاد تأسیسات مراقبتی باز هم آینده چندان خوبی در انتظار آشوراده و میان کاله نیست. آن‌ها می‌گویند آیا دولت می‌تواند تضمین‌های محکم تری ارائه دهد که ۲۰ سال دیگر این دو منطقه به زباله دان‌های بزرگی تبدیل نشوند؟ و سؤال اساسی‌تر اینکه، چگونه می‌توان سالانه پذیرای صدهاهزار گردشگر به این مناطق بود و با فرض ایجاد همان تأسیسات مراقبتی، ولی به طبیعت بکر و دست نخورده شان آسیبی وارد نشود؟

شاید برای درک بهتر این موضوع بهتر است به طبیعت اطرافمان و وضعیت آن نگاهی بیندازیم. آنچه تاکنون بر طبیعت شمال و سواحل آن رفته نتیجه‌ای جز انباشت زباله‌های فراوان نداشته. اتفاقی که مدیریت نکردن سایر مکان‌های گردشگری هم می‌تواند آن را رقم بزند.

عجیب‌تر اینکه، در همان بازدید رئیس جمهور به همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب میانکاله، یک پتروشیمی در فاصله ۵ کیلومتری تالاب کلنگ زنی شده بود؛ اما سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست، دو روز بعد و بعد از کلنگ زنی به رسانه‌ها گفته این پتروشیمی فاقد مجوز‌های لازم است و نمایندگان مجلس او را مجبور کردند تا پتروشیمی فاقد مجوز را افتتاح کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->